Nieuwsberichten

Tegelgroep Nederland blijft zich ontwikkelen

Nu het maatschappelijk en sociale leven zo goed als stilstaat, files er niet of nauwelijks zijn en kantoorkolossen leeg staan, zijn veel ondernemingen en bedrijven on-hold en stellen plannen uit tot betere tijden. Ook in het kantoor en de showroom van Tegelgroep Nederland is het stiller dan normaal én toch bruist het er ook van de ideeën en nieuwe ontwikkelingen.

Voor Tegelgroep Nederland is er geen sprake van verloren tijd. De marktleider lanceerde nieuwe tegellijnen, ziet dat tegelmerk JOS. de verwachtingen waarmaakt, richt zich op vinyl en kijkt met een schuin oog naar het buitenland.

Opgewekt komt Falko Koster aangelopen en neemt de verslaggever mee van de receptie naar de showroom. Aan de grote tafel met een dampend geurende cappuccino binnen handbereik en zicht op de vtwonen tegelcollectie spreekt de directeur marketing over het afgelopen jaar, dit jaar en de (nabije) toekomst.

Historie
Tegelgroep Nederland (TGN) werd opgericht in 2000. Aanleiding destijds was de overnamedrift van Saint-Gobain. De Fransen waren actief op de Nederlandse markt en lijfden diverse bedrijven in. Tussen de verzameling aankopen zat ook een aantal tegelbedrijven. Huidig algemeen directeur
Wilfred Versteege ontwikkelde destijds het plan om de tegelactiviteiten te bundelen en er één bedrijf van te maken. TGN bestaat uit de businessunits Jos Haag, VS Tiles, TGN Projects en TGN Exterior. “Jos Haag en VS Tiles hebben hun eigen positie in de markt behouden. Projects en Exterior zijn in de loop der jaren als echte specialisten in hun tak van sport toegevoegd. Aan de ‘voorkant’ ogen ze als zelfstandige merken met een eigen commerciële aanpak maar aan de ‘achterkant’ zijn ze Tegelgroep Nederland en maken net als de andere businessunits gebruik van onder meer één centraal magazijn en één financiële- en ICT-afdeling.” Ver boven de werkvloer op topniveau is er sprake van reuring. Want wie wordt de nieuwe moederorganisatie van o.a. TGN nu Saint-Gobain in onderhandeling is voor overname van de distributietak van bouwmaterialen activiteiten?

vtwonen tegels by Douglas & Jones
Onbekend maakt onbemind was kortgezegd de reden voor TGN om in 2012 in zee te gaan met het succesvolle magazine en televisieprogramma vtwonen. TGN is sindsdien een van de veertien licentiepartners van vtwonen. “We wilden woonconsumenten in een vroeg stadium kennis laten maken met onze tegels en een voorkeur voor ons merk creëren. Er zijn ongelofelijk veel keramische tegels in omloop maar de consument kan geen namen of merken noemen en ziet vaak door de bomen het bos niet meer. Door een leuk, frivool, fris en onderscheidend assortiment binnen- en buitentegels aan te bieden onder het vtwonen merk, hebben we een unieke positie ingenomen in menig tegelshowroom. Mensen benoemen specifiek vtwonen tegels en komen met het magazine in de hand naar onze dealers.”

Motto by Mosa
Vorig jaar is TGN een unieke samenwerking aangegaan met Mosa met als resultaat Motto by Mosa. “De nieuwe tegellijn zetten we samen met ons eigen merk Douglas & Jones in de markt. Ondanks de beperkingen van corona hebben we in het eerste jaar in rap tempo zestien complete en
omvangrijke Point of Sale inrichtingen bij retailers neergezet. Elke inrichting bestaat uit een aantal vaste presentatie elementen ten behoeve van zes aantrekkelijke interieurstijlen. Elke interieurstijl heeft een logische drietraps prijsopbouw. Het concept is zowel fysiek als digitaal gestoeld op eenvoud qua keuze en budget. En is bedoeld om het de consument en retailer zo makkelijk mogelijk te maken.” Op de vraag waar in de showroom in Andelst de inrichting te zien is, kijkt Koster me lachend aan. “Met de overname perikelen hebben we de al langer gewenste nieuwe showroomplannen
even on-hold gezet. We gaan nu wel uitbreiden met 200m2. In het nieuwe deel krijgt Motto by Mosa een zeer prominente plek. In onze huidige showroom lukt dat gewoon niet goed genoeg.”

Beste Koop buitentegels
Eind maart start TGN met een landelijke online campagne en laat consumenten kennis maken met een ander nieuw concept; ‘Beste Koop buitentegels’. Een afgemeten assortiment van 3 cm dikke keramische tegels voor tuin en terras verkrijgbaar in twee formaten en twee prijsgroepen.
“Beste Koop binnentegels bieden we al aan de markt. En met groot succes mogen we wel stellen. Beste Koop buitentegels is een variant speciaal voor onze buitentegel dealers om hun consumenten optimaal te kunnen bedienen. In het overweldigende aanbod van sierbestrating adviseren we met overtuiging vol-keramische tegels van 3 cm dik. Simpelweg omdat er niets tegen op kan als het gaat om toepassing, gebruiksgemak en duurzaamheid in een juiste prijskwaliteitverhouding. Om tot een gegarandeerd uitstekende keuze te komen hebben wij dat immense aanbod beoordeeld op trends, de specifieke kenmerken en noodzakelijke eigenschappen. En van daaruit zo’n twaalf tegels zorgvuldig geselecteerd,  afgestemd op de meest gangbare stijlen en sferen voor Nederland.” Zeker in combinatie met het unieke Beste Koop beeldmerk, welke Tegelgroep Nederland de komende jaren voor exclusief gebruik heeft laten registreren, betreft het een sterke propositie die direct herkenbaar is voor de consument. En past uitstekend naast de kenmerkende en succesvolle Douglas & Jones outdoor collecties van vtwonen en Piet Boon.

Vinyl PVC
Nog een nieuwe loot aan de activiteitenboom in Andelst is vinyl. Uit de mond van door-en-door tegelman Falko Koster klinkt het misschien vreemd dat Tegelgroep Nederland zich onder de naam Exotone by Douglas & Jones ook heeft gestort op kunststoffen vloerbekleding. Toch is het volgens hem een logische aanvulling om ook die klant te bereiken voor wie keramische tegels in sommige situaties een te grote stap is. “Met vinyl tiles kunnen we ruimtes bekleden die we met keramiek vaak niet bereiken zoals slaapkamers, overlopen en/of werkkamers. Het is een product dat ook zeker interessant is voor starters op de koopmarkt en consumenten met een luxere huurwoning. Of wat denk je van appartement bezitters. Bovendien is het de snelstgroeiende productgroep. We leven steeds meer in een trendgevoelige maatschappij en het sneller kunnen vervangen van een inrichting, waaronder vloeren, wordt steeds belangrijker. Een tegelvloer heeft soms toch zo z’n beperkingen. Hoeveel mooier of hoe duurzamer keramiek ook is, verwerking en verwijderen kost tijd en zorgt voor het nodige breekwerk, daar zit niet iedereen op te wachten. Overigens zijn we met TGN ook hierin zeer actief bezig te kijken naar duurzame oplossingen voor dit vraagstuk, maar dat is weer een ander verhaal.” Er is volgens eigen zeggen een duidelijk verschil tussen de vinyl producten van TGN en andere vinyl en pvc aanbieders. “We hebben een beperkt maar exclusief aanbod van natuurgetrouwe en houtgelijkende premium producten waarbij we ook nadrukkelijk hebben gekeken naar gemak van verwerking op de ondervloer, akoestische demping en isolatie.” Koster wil geen uitspraak doen over hoe groot het aandeel vinyl wordt. “We hebben ons goed voorbereid en hebben een sterk aanbod, maar we zullen zien.” De Exotone premium vinyl tiles  krijgen zo’n veertig tot vijftig vierkante meter in de nieuwe showroomuitbreiding en liggen als centrale paden en afscheiding tussen de keramische concepten.

Buitenland
Veel Nederlandse dealers verkopen tegels van TGN en zeker zestig showrooms hebben opstellingen met vtwonen binnentegels. “Het is niet onze intentie om er honderd van te maken. Door het gericht en selectief wegzetten van vtwonen tegels blijft het een bijzonder product en beschermen we onze dealers. Datzelfde geldt voor de Piet Boon by Douglas & Jones tegellijn. Met het nieuwe Motto by Mosa gaan we de komende jaren sterk groeien.” Kortom in Nederland is er nog genoeg te doen, toch kijkt TGN ook met een schuin oog naar het buitenland. “De buitenlandse markten zitten anders in elkaar dan de Nederlandse en toch zou onze aanpak  met onze unieke concepten kunnen werken. We gaan dat heel gericht onderzoeken.”

JOS.
Een belangrijke ontwikkeling binnen TGN is het label JOS. van Jos Haag. In de retailmarkt een alsmaar groeiende en steeds bekendere naam, sinds het in 2013 werd gelanceerd. “JOS. is het resultaat van ruim veertig jaar ervaring in wand- en vloertegels. Een merk dat staat voor Nederlandse degelijkheid. Geen gedoe, maar simpelweg mooie, goede en betaalbare keramische tegels. Met de juiste uitstraling voor de juiste prijs. JOS. heeft een sterke positie ingenomen en is uitgegroeid tot het belangrijkste merk binnen deze businessunit. Iets waar het team van Jos Haag trots op kan zijn.”

Presentatiemodules
Platte-paneelpresentaties en lades zijn weliswaar makkelijk om veel te laten zien maar volgens Koster wel old-school. “Om de consument te verleiden moet je realistische, toepasbare en duidelijke voorbeelden laten zien. Er zijn natuurlijk de catalogi van buitenlandse producenten met prachtige foto’s met kasteelvloeren en drie open haarden maar dat sluit niet aan bij de gemiddelde Nederlandse woonsituatie.” Samen met partners en de eigen designers van TGN werd onlangs voor Jos Haag een nieuwe, universele presentatiemodule ontwikkeld. “Als basis geldt een frame met een sfeeropstelling met aantrekkelijke beelden en schuifpanelen met verschillende variaties. De modules zijn los leverbaar of in serie en makkelijk schaalbaar. De reacties zijn erg positief en we verwachten er veel van, vooral ook voor de langere termijn. Waar we eerder nog wel eens tevreden konden zijn met een nieuwe presentatievorm maar later moesten constateren dat uitbreiden soms lastig leek, kijken we nu nog meer naar  modulariteit voor veel meer flexibiliteit. Zodat we ook over vier of vijf jaar nog steeds tevreden zijn over onze presentaties waar onze retailers succesvol mee kunnen werken. Ook op dat vlak blijven we ons ontwikkelen.”

Tekst vraaggesprek uit Tegeltotaal maart 2021  en fotografie: Ruud Dilling