Cersaie 2018: tegelindustrie zet massaal in op doorontwikkeling

4 oktober 2018
Cersaie, de internationale tegelbeurs in het Italiaanse Bologna, is hét jaarlijkse evenement waar de wereldwijde keramische tegelbranche voor het eerst in aanraking komt met nieuwe trends en spraakmakende noviteiten. Afgezien van een paar bijzondere nicheproducten, werden er dit jaar echter geen echte revolutionaire ontwikkelingen gepresenteerd. De keramische tegelindustrie en ontwikkelaars zetten massaal in op het verder doorontwikkelen van bekende tegeltrends.
Cersaie
Cersaie werd dit jaar gehouden van 24 tot en met 28 september en trok circa 110.000 bezoekers. Ook een delegatie van Tegelgroep Nederland reisde traditiegetrouw af naar Bologna. Dit om enerzijds te ervaren welke algehele ontwikkelingen en trends er spelen op het gebied van (interior) design en woonbeleving. Anderzijds om direct zaken te doen met producenten over het afnemen van tegelcollecties die veelbelovend zijn, zowel voor de dealer als voor de eindgebruiker.
Doorontwikkeling van bekende trends
Keramische tegels met de karakteristiek van natuurlijke materialen, zoals hout, beton, natuursteen en marmer, voeren al jaren de boventoon. En dat met name in steeds grotere formaten (80 x 80, 90 x 90, 120 x 120) en zelfs in verdiepingshoge slabs (ca. 320 x 160 cm). Cersaie werd ook in 2018 gedomineerd door dit inmiddels vertrouwd geraakte beeld. Daarmee kiezen de meeste ontwikkelaars en producenten duidelijk voor een doorontwikkeling van de eerder ingeslagen weg. Dat is niet gek: grote tegels met de uitstraling van natuurlijke materialen blijven enorm in trek, ook in Nederland.